Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 25 januari 2021

2006 La Grande Dame

(53 % pinot noir, 47 % chardonnay)

 

22 augusti 2020 (hos Marina)

 


 

La Grande Dame är i normalfallet en klart pinotdominerad champagne, men den här årgången har ovanligt jämn fördelning mellan pinot noir och chardonnay. Druvorna kommer från Veuve Clicquots åtta klassiska grand cru-byar: Aÿ, Bouzy, Ambonnay, Verzy och Verzenay för pinot noir samt Avize, Oger och Le Mesnil-sur-Oger för chardonnay. Möjligen blev 2006 den sista årgången som använde druvor från alla dessa byar, eftersom de följande årgångarna har en betydligt lägre andel chardonnay – 8 % för 2008 respektive 10 % för 2012. I 2008 kommer all chardonnay från Le Mesnil-sur-Oger och i 2012 använder man gröna druvor från Le Mesnil och Avize.

 

Dosagen i 2006:an uppgår till 8 g/l och flaskan blev gissningsvis degorgerad under 2014. Från och med den här årgången finns degorgeringsmånad angiven på baksidan, men jag missade att kolla.

 

Jag drack La Grande Dame 2006 för första gången 2016. Då var den ung och mycket lovande. Idag är den är mycket, mycket bra men fortfarande relativt ung.

 

Doft: Något utvecklad, komplex och fruktig. Inslag av persika, krut, lite gummi, mjölkchoklad, godis, tuttifrutti och salmiak.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och något utvecklad. Gul frukt och citrus med en distinkt syra och fin längd.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2023-2030

 

Mina tidigare intryck av La Grande Dame 2006:

2016-08-17: 86(++)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar