Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 21 december 2019

1989 Veuve Clicquot Vintage Cave Privée

(66 % pinot noir, 34 % chardonnay)

31 augusti 2019 (hos Marina)


(Bild från tidigare tillfälle)

Den andra flighten av Veuve Clicquot-provningen fortsätter med den här. Cave Privée är samlingsnamnet på husets sendegorgerade flaskor och skillnaden mot den ”vanliga” årgångschampagnen från samma år, utöver längre tids lagring på jästfällningen, är att den får en lägre dosage. För äldre årgångar kan man utgå från att det är en ganska stor skillnad i praktiken. Två faktorer verkar i denna riktning: Dels har vi den allmänna trenden med allt lägre dosage, som gör att champagner från de senaste tio åren har en betydligt lägre sockertillsats än för 30-40 år sedan. Och dels vill man tillsätta en dosage som upplevs som låg även med dagens mått mätt.

Den här flaskan blev degorgerad i maj 2010 och dosagen uppgår till 6 g/l. Veuve Clicquot är för övrigt mycket generösa med lagringstiden ”på korken”, d v s tiden efter degorgering. Medan många producenter tenderar att släppa sina sendegorgerade flaskor till försäljning relativt snart efter degorgering, när flaskorna i regel är i behov av ytterligare lagring – samtidigt som många potentiella köpare sannolikt går i tron att de är redo att drickas – tenderar det här huset att vänta tills de anser att de är drickmogna!

Tidigare har jag sett uppgifter om att druvblandningen i den här champagnen skulle vara 56 % pinot noir, 33 % chardonnay och 11 % pinot meunier, men nu ser jag att producenten själv anger 66 % pinot noir och 34 % chardonnay på sin hemsida. Jag uppdaterar därför mina uppgifter.

Jag drack den här champagnen i mars 2018 och den var mycket, mycket bra redan då. Den är precis lika angenäm idag, även om den hunnit ändra karaktär till viss del.

Doft: Utvecklad, komplex och lite knäckig doft med inslag av jäst, bakverk (nästan ett helt bageri), rostade mandlar och rostat bröd. I bakgrunden skymtar lite äpplen.

Smak: Utvecklad och komplax smak med lite toner av finosherry. Äpplen, persika, hasselnötter och lite citrus.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2016-2021

Tidigare intryck av denna champagne:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar