Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 22 juni 2023

2002 Rare

(70 % chardonnay, 30 % pinot noir)

 

22 oktober 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Det nionde flighten avslutas med ännu en flaska med Rare 2002, den här gången en sendegorgerad sådan. Notera att flaskan har den nyare designen där man, i likhet med fallet Dom Pérignon, skapar bilden av att Rare är ett eget märke istället för att ”bara” vara Piper-Heidsiecks prestigecuvée. Ett litet ”élaboré par Piper-Heidsieck” på flaskans baksida är numera den enda synliga kopplingen.

 

Det här är också fantastisk champagne och väldigt lik den tidigt degorgerade utgåvan som provas parallellt, men ännu inte lika utvecklad.

 

Doft: Utvecklad, kryddig och fruktig doft med inslag av krut, rostade hasselnötter, krita, mogen persika, mynta, limeskal, vit choklad, kaffe, kex och cream cheese.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak med tydlig sälta. Persika, mogen citron och lime. Hög syra, bra energi och lång eftersmak.

 

Betyg idag: 93

 

Sannolikt bäst: 2024-2033

 

Mina tidigare intryck av Rare 2002:

2022-06-11: 94

2022-10-22: 94

 

Mina intryck av andra årgångar:

1976: 91 (2021-05-08)

2008: 91(+) (2022-06-10)

 

Den nionde flighten i den omfattande 2002-provningen, där två flaskor Rare springer åttor runt Dom Pérignon och Moët:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar