Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 5 juni 2023

2002 Jacquesson Avize – Champ Caïn

(100 % chardonnay)

 

22 oktober 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

I det fjärde glaset i den femte flighten döljer sig en av Jacquessons vingårdschampagner. Champ Caïn är en vingård i den östra delen av Avize, där Jacquesson äger 1,3 hektar. Eftersom vi är i Avize är druvan chardonnay och det handlar om rankor i en sydsluttning som planterades 1962. Det här var den första årgången som gjordes av denna champagne och den ersatte därmed föregångaren Avize – Grand Cru, som baserades på druvor från vingårdarna Champ Caïn, La Fosse och Némery. Den här flaskan blev degorgerad i februari 2011 med en dosage på 2 g/l.

 

Den här är mycket, mycket bra idag!

 

Doft: Utvecklad, mineralisk och fruktig. Inslag av mogna gula äpplen, grapefrukt, krita, svamp och hasselnötter.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr smak av gula äpplen, grapefrukt, hasselnötter och päron. Hög syra.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2022-2030

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2020-09-24: 88

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar