Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 25 juni 2023

2002 Pommery Les Clos Pompadour

(70 % chardonnay, 25 % pinot noir, 5 % pinot meunier)

 

22 oktober 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

I det andra glaset i den sista flighten hittar vi Les Clos Pompadour 2002. Det här var den första årgången av denna champagne som endast görs på magnum. Den släpptes 2011 och har därefter hunnit följas av 2003, 2004 och 2005. Till skillnad från efterföljande årgångar var den här officiellt årgångslös, men texten ”Mis en Cave en 2003” på baksidan avslöjar att årgången är 2002.

 

Det här är en mycket, mycket bra champagne. Den är dock fortfarande relativt ung och har potential att bli fantastisk om man fortsätter lagra den.

 

Doft: Fruktig och något kryddig. Inslag av krita, krut, persika, citrus och mogna gula plommon.

 

Smak: Något utvecklad, fruktig, frisk och torr smak av persika, brioche och citrus.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2025-2040

 

Jag har tidigare druckit årgång 2004 av Les Clos Pompadour.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar