Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 4 juni 2023

2002 Claude Cazals Clos Cazals

(100 % chardonnay)

 

22 oktober 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Clos Cazals från Claude Cazals (numera vanligen Champagne Cazals) är den andra champagnen i den femte flighten vid den stora 2002-provningen.

 

Claude Cazals är en odlarfirma i Le Mesnil-sur-Oger som grundades 1897. Verksamheten drivs idag av Claudes dotter Delphine, som utgör den fjärde generationen sedan starten. Man äger nio hektar odlingar, uteslutande planterade med chardonnay, som utöver i hembyn finns i de kringliggande byarna Oger, Vertus, och Villeneuve-Renneville-Chevigny. Delphine Cazals var för övrigt tidigare gift med Olivier Bonville, som driver Franck Bonville i Avize.

 

Clos Cazals är en muromgärdad vingård på 3,7 hektar i Oger, som Olivier Cazals (Delphines farfar) köpte och planterade på 1950-talet. Druvorna som odlas här används till champagnerna Clos Cazals och La Chapelle du Clos.

 

Champagnen Clos Cazals görs från de äldsta rankorna i vingården och den första årgången som gjordes var 1995. Den är delvis fatjäst och görs med mycket låg dosage (extra brut).

 

Det här är en jättebra champagne, om än lite årgångstypiskt bråkig.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och gräddig. Inslag av övermogna äpplen, brioche, grädde, nötter, bakverk och mörk choklad.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och mycket torr smak som domineras av persika och citrus. Syran är mycket hög och den känns lite bråkig, som vissa champagner från årgången kan göra.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2021-2028

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar