Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 9 januari 2023

VM: Charles Heidsieck Brut Réserve (2016-bas)

(40 % chardonnay, 40 % pinot noir, 20 % pinot meunier)

 

17 juni 2022 (hemma)

 


 

Det andra heatet i VM i standardchampagne avslutas med Charles Heidsieck Brut Réserve. Den här champagnen har, i jämförelse med andra standardcuvéer, länge utmärkt sig för sin höga andel reservvin med hög ålder och för sin relativt långa lagring på jästfällningen. På senare år verkar ambitionsnivån ha sänkts avseende lagringstiden, vilket jag också skrivit om här på bloggen, men andelen reservvin har faktiskt höjts från 40 till ca 50 %.

 

Den här utgåvan av Brut Réserve har 2016-bas och flaskan blev degorgerad under 2021. Båda dessa högintressanta uppgifter finns prydligt angivna på buteljens baksida. ”Laid in chalk cellars in 2017” betyder att basårgången är 2016, eftersom flaskorna buteljeras och läggs för lagring i källaren året efter skörden.

 


 

Den är mycket trevlig, men samtidigt en förhållandevis svag version av denna champagne.

 

Doft: Tydligt reduktiva toner till en början med krut och steniga mineraler. Därefter mer angenäma inslag i form av citron, smörkräm, krita, croissant, rabarber och rostat surdegsbröd.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr smak med bra intensitet. Citrus, syrliga äpplen och päron. Hög syra och bra längd. Tappar en aning i intensitet till dag två.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

Äldre utgåva: 86 (2014-10-30)

2008-bas: 86(+) (2016-10-14)

2008-bas: 87 (2019-02-09)

2014-bas: 85 (2020-10-16)

 


 

Det andra heatet vid VM i standardchampagne. Trots en relativt svag version fortsätter Charles Heidsieck att prestera bra och vinner den här omgången i utklassningsstil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar