Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 23 januari 2023

Stéphane Regnault Lydien No. 29

(100 % chardonnay)

 

26 juni 2022 (hemma)

 


 

Lydien från Stéphane Regnault görs på chardonnay från vingården Le Chemin de Flavigny i Oger och är delvis fatjäst (25 %). Det här är basårgång 2015 (85 %) som kompletterats med en skvätt reservvin från 2014. Innebörden av nummer 29, enligt Regnaults sätt att numrera, är helt enkelt 15+14. Den efterföljande utgåvan med 2016-bas kallas följaktligen för 45 och därefter kommer 62, 80 och 99.

 

Min flaska blev degorgerad i november 2019 med en dosage på ynka 1 g/l.

 

Det här är en riktigt härlig champagne!

 

Doft: Komplex doft med inslag av vita blommor, gula äpplen, gul stenfrukt, citron, bröddeg, gräddkola och vitpeppar. Efter hand även jordgubbar och dag två dyker det även upp toner av smör.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och något kryddig smak med tydlig sälta och härlig koncentration.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2024-2031

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar