Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 31 mars 2021

Charles Heidsieck Brut Réserve

(40 % chardonnay, 40 % pinot noir, 20 % pinot meunier)

 

16 oktober 2020 (på kontoret)

 


 

Den tredje och sista av kvällens provningsflaskor. Charles Heidsiecks standardcuvée är med all rätt en av de mest uppskattade på marknaden. Med hög ålder på reservvinerna i kombination med relativt lång lagring på jästfällningen har ambitionsnivån varit klart högre än för den genomsnittliga standardchampagnen. Trenden på senare tid verkar dock vara att champagnen får allt kortare lagring innan den släpps till försäljning. Huset har efter många tunga år fått ett rejält uppsving under det senaste decenniet och en inte allt för vild gissning är att man vill dra nytta av det genom att få ut flaskorna snabbare på marknaden. Kortare lagringstid leder ju både till lägre kapitalbindning och snabbare intäkter. Det vanskliga med den strategin är givetvis att det riskerar att påverka champagnens kvalitet och därmed slå tillbaka mot både varumärke och framtida försäljning.

 

Den här magnumflaskan med 2014 som basår blev degorgerad 2019, vilket innebär att den fick ungefär fyra års lagring på jästen. Det är klart kortare än de utgåvor av Brut Réserve jag stött på tidigare. Andelen reservvin uppgår till 40 % och utgörs av en blandning viner med en genomsnittlig ålder av tio år (äldre än basåret).

 


 

Det här är en mycket bra champagne med spännande komplexitet i doften, men samtidigt den svagaste Brut Réserve jag druckit. Om det beror på basåret, den kortare lagringstiden eller om det här bara är en svag flaska ska jag låta vara osagt, men det ska helt klart bli intressant att följa utvecklingen framöver! I provningen var det en av provningsdeltagarna som hade den som sin favorit. För mig var den klar trea ikväll.

 

Doft: Något skum till en början, men det blåser lyckligtvis bort. Efter det är den kryddig, fruktig och något utvecklad. Inslag av stenfrukt, gröna äpplen, citron, clementin, kex och lite nykokt pasta. Vid högre temperatur uppstår tydliga toner av grillad tomat och tomatsås. Då doftar den precis som en italiensk restaurang med pasta och nygräddad pizza, ett litet hemtrevligt ställe med rutiga dukar och trångt mellan borden!

 

Smak: Frisk och fruktig; torr men med en tydlig dosage. Citron och äpplen samsas med vit persika och en näve pistagenötter.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2024-2030

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

2014-10-30: 86

2016-10-14: 86(+)

2019-02-09: 87

 

Kvällens trio med föråkare:

 


Pierre Péters Cuvée de Réserve blev utsedd till kvällens vin, med fem röster av tio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar