Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 28 januari 2023

2018 Marc Hebrart Special Club, med flera

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

 

4 juli 2022 (Marc Hebrart i Mareuil-sur-Aÿ)

 


 

Äntligen tillbaka i Champagne! Och jag provar ett nytt grepp här på bloggen, som till att börja med innebär att jag blir bättre på att skriva om de champagner jag provar vid producentbesök. Men för att antalet inlägg inte ska bli ohållbart många väljer jag att lyfta fram den (eller i undantagsfall de) som sticker ut vid respektive besök, medan övriga flaskor presenteras kortfattat på slutet. Därmed blir det flera omdömen i samma inlägg.

 

Vi inleder vår vistelse med ett snabbt besök hos Marc Hebrart i Mareuil-sur-Aÿ. Efter lite artighetsfraser med Jean-Paul Hebrart hamnar vi ganska snart i provningsrummet. Vi provar tre champagner, där den senaste årgången av odlarens Special Club sticker ut som den mest intressanta.

 

Denna Special Club är gjord på pinot noir från gamla rankor i hembyn Mareuil (vingårdarna Faubourg d’Enfer, Croix Blanche, Pruches och Haut de Varille) och från odlingar i Louvois (Le Mont och Les Hauts Berceaux) samt gamla rankor av chardonnay i Mareuil (Beauregard, Ramonette, Buisson Saint Loup och Clef). Dosagen uppgår till 6 g/l och flaskan är rimligen rätt så nydegorgerad (uppgift saknas).

 

Det här är en ung champagne som redan är mycket bra, men som självklart förtjänar lagring.

 

Doft: Generös, fruktig och parfymerad doft som domineras av päron med diskreta inslag av citrus och äpplen.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr smak som harmoniserar med doften. Bra energi och fin balans – sin ungdom till trots. Hög syra.

 

Betyg idag: 87(+)

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

Övriga champagner som provas är Sélection och Mes Favorites.

 

Sélection Extra Brut (2018-bas) (70 % pinot noir, 30 % chardonnay): Blandningen består av 70 % 2018, 25 % 2016 och 5 % 2015. Degorgerad i oktober 2021 med en dosage på 3,5 g/l (finns även som Brut med dosage på 6 g/l). Härlig fruktig doft med inslag av jäst, citrus, massor av päron och några gröna äpplen. Fruktig, generös, frisk och mycket torr smak. Mycket trevlig och redo att drickas! Betyg idag: 83. Sannolikt bäst: 2023-2032

 

Mes Favorites (2018-bas) (80 % pinot noir, 20 % chardonnay): Det här är 60 % 2018 med 40 % reservvin från 2016. Degorgerad i oktober 2021 med en dosage på 5,5 g/l. Fruktig doft som domineras av päron. Ung, elegant, frisk, något fruktig och mycket torr smak av citron och omogna äpplen. Bra energi! En bra champagne som förtjänar lagring. Betyg idag: 85. Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Två förväntansfulla provare – den tredje står bakom kameran. För en gångs skull på plats före utsatt tid!

2 kommentarer:

  1. Här var vi pigga och starka! Ska bli kul att följa dina upplägg och återuppleva resan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att skriva om besöken är också ett bra sätt att återuppleva allt!

      Radera