Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 24 januari 2023

Yves Ruffin Premier Cru Extra Brut

(80 % chardonnay, 20 % pinot noir)

 

28 juni 2022 (hemma)

 


 

Denna årgångslösa champagne från Yves Ruffin är jäst på akaciafat och får efter buteljering minst 48 månaders lagring på jästfällningen. Druvblandningen är enligt uppgift 80 % chardonnay och 20 % pinot noir, men fördelningen mellan de båda druvslagen verkar kunna variera från år till år. ”180321” på korken är möjligen flaskans degorgeringsdatum. Basårgången skulle då kunna vara 2016.

 

Det här är en mycket bra champagne!

 

Doft: Komplex. Blommig och efter hand fruktig och något kryddig. Inslag av citron, gula äpplen, vit persika, ljust bröd, bananskal och lite mjölk. Senare uppstår tydligt rostade toner med inslag av kaffe.

 

Smak: Syrlig, fruktig, torr och generös smak av citron, gula äpplen och lime. Hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2026-2031

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2010-bas: 85 (2016-10-29)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar