Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 31 januari 2023

2014 Bérêche Le Cran, med flera

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

 

4 juli 2022 (hos Bérêche i Ludes)

 


 

Bröderna Bérêche har det senaste decenniet successivt utökat sitt sortiment med ett flertal byspecifika champagner, delvis baserade på druvor från nyinköpt mark och delvis gjorda på inköpta druvor. Det handlar mestadels om grand cru-lägen och det här är champagner som verkligen gör en fantastisk producent ännu bättre. Men bland alla dessa härliga cuvéer sticker Le Cran fortfarande ut som den mest lysande stjärnan!

 

Le Cran görs på pinot noir och chardonnay från vingårdarna Les Hautes Plantes och Les Vignes Saint Jean i Ludes. Den är till största delen jäst på fat och framställd utan den malolaktiska jäsningen. Flaskorna från den här årgången blev degorgerade i juli 2021 med en dosage på 4 g/l.

 

Doft: Kex och röda äpplen. Något diskret och inte alls lika kraftfull som de övriga.

 

Smak: Syrlig, fruktig och alldeles underbar! Ung, men full av energi.

 

Betyg idag: 90(+)

 

Sannolikt bäst: 2028-2035

 

Mina intryck av tidigare årgångar av Le Cran:

2005: 92 (2020-05-02)

2006: 88(++) (2015-06-17)

 


 

Vi får även prova de här:

 

”2007 Petit Meslier” (inte med på bilden): En champagne som är gjord av Raphaëls fru Pauline. Dessvärre inga noter här, men det här är ännu en härlig champagne som är kul att få prova.

Betyg idag: 87

 

2016 Cramant Grand Cru (100 % chardonnay): Gjord på köpta druvor från Les Frères Mignon i Cramant och vingårdarna Le Bateau och Chemin de Chalons. Flaskan degorgerad 2021 (sannolikt juli) med en dosage på 3 g/l. Doft och smak av gröna äpplen och kiwi. Tillgänglig, men fortfarande ung. Kommer bli fantastisk efter lagring!

Betyg idag: 89(+). Sannolikt bäst: 2028-2034

 

2016 Mailly-Champagne (100 % pinot noir): Gjord på druvor från rankor som planterades 1953 i vingården Le Chalois, en plätt som Bérêche förvärvade 2011. Degorgerad i juli 2021 med en dosage på 3 g/l. Underbar fruktig doft av röda äpplen, mogna röda bär, järn och blodapelsin. Fruktig, frisk och torr smak med fin koncentration, tydlig sälta och bra energi. En härlig och riktigt lovande champagne!

Betyg idag: 89(+). Sannolikt bäst: 2028-2034

 

2014 Aÿ Grand Cru (80 % pinot noir, 20 % chardonnay): Gjord på druvor från vingårdarna Brise Pot och Froid Terre i Aÿ. Degorgerad 2021 (sannolikt november) med en dosage på 4 g/l. Den av de byspecifika champagnerna som får längst lagring på jästfällningen. Generös och fruktig doft av gul persika och nektarin. Koncentrerad, fruktig och torr smak som domineras av nektarin och citron. Härlig energi! Ung, men med en tydlig potential.

Betyg idag: 89(+). Sannolikt bäst: 2028-2034

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar