Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 3 oktober 2022

Mailly Blanc de Pinot Noir (2017-bas)

(100 % pinot noir)

 

26 mars 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Den tredje flighten inleder med en champagne från det stolta kollektivet från grand cru-byn med samma namn. Intressant nog är det här en ”enkel” NV-champagne som smugit sig in i startfältet.

 

Producenten själv ser den här som något av en signaturchampagne med målsättning att visa upp det speciella uttrycket från Montagne de Reims nordsluttningar. Champagnen är gjord på druvor från ett antal olika vingårdar i Mailly. Den är delvis fatjäst (26,9 %) och den här utgåvan bygger på 2017 års skörd med tillägg av reservvin (26,2 %). Vår flaska blev degorgerad i juli 2021 med en dosage på 8 g/l.

 

Det här är en mycket bra champagne!

 

Doft: Generös och fruktig doft av päron, äpplen och citrus.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr smak som domineras av krita, päron och citrus.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar