Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 2 oktober 2022

2016 Christian Gosset Loiselu

(100 % pinot noir)

 

26 mars 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Den första årgången av vingårdschampagnen Loiselu från Christian Gosset avslutar den andra flighten. Den görs på pinot noir från rankor som planterades 1963 i en brant sluttning i Aÿ. Champagnen är spontanjäst på en blandning av gamla och nya fat och gjord utan klarning och filtrering. Den här flaskan blev degorgerad i juni 2020 med en dosage på 5 g/l.

 

Den här champagnen är fortfarande ung, men redan mycket, mycket bra!

 

Doft: Fruktig, kryddig och brödig doft med inslag av röda äpplen, röda vingummin, krut och Coca-Cola.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr. Den är relativt kraftfull och, trots sin ungdom, något utvecklad. Vingummin och röda äpplen.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 


 

Hela den andra flighten vid den stora blanc de noirs-provningen:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar