Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 5 oktober 2022

1995 Mailly Blanc de Pinot Noir Millésimé

(100 % pinot noir)

 

26 mars 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Det här är ännu en årgångsvariant av Maillys vanligtvis årgångslösa Blanc de Pinot Noir, i det här fallet från 1995. Flaskan blev degorgerad år 2000. Att det står Œnothèque på klisterlappen är ett tecken på att flaskan fått stanna kvar extra länge i producentens källare.

 

Det här är en fantastisk champagne! Gissningsvis har den haft ett ganska långt drickfönster och det finns så klart en möjlighet att den var ännu bättre för något år sedan, men jag gissar att den befinner sig precis i slutet av sitt optimala drickfönster här och nu.

 

Doft: Mogen och fruktig. Inslag av valnötter, honung, mogen citron, stekta champinjoner och aprikos.

 

Smak: Mogen smak med massor av champinjoner med toner av gräddkola, aprikos och lime.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2010-2022

 

Man har använt sig av samma baksidesetikett som man använder till NV-varianten, men utan att man fyllt i några uppgifter avseende exempelvis basårgång eller andelen reservvin. Det här är ju en årgångschampagne. Dosage och exakt degorgeringsdatum hade dock varit trevligt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar