Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 4 oktober 2022

Bollinger B13

(100 % pinot noir)

 

26 mars 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

I det fjärde glaset i den tredje flighten av blanc de noirs-provningen hittar man ännu en champagne från Bollinger. Istället för La Grande Année – B13! På Bollinger ansåg man inte att 2013, det stora chardonnayåret, var tillräckligt bra för att man skulle göra det traditionella årgångsvinet. Istället skapade man denna tillfälliga lansering – en blanc de noirs! Från och med 2015 började man även producera de återkommande PN-champagnerna, men går vi tillbaka till 2013 var det här faktiskt husets första nya blanc de noirs sedan man lanserade Vieilles Vignes Françaises. Druvorna kommer från odlingar – till 90 % husets egna – i Verzenay (52 %), Aÿ (25), Louvois (15), Avenay-Val-d’Or (7) och Mareuil-sur-Aÿ (1). Flaskan blev degorgerad i april 2021 med en dosage på 6 g/l.

 

Det här är en mycket bra champagne som fortfarande är för ung.

 

Doft: Citron, gula äpplen, vit persika, honung och några hasselnötter.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr smak av Granny Smith, citron och vit persika.

Påtaglig syra och bra längd.

 

Betyg idag: 86(+)

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar