Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 26 oktober 2022

2012 Philipponnat Cuvée 1522 Rosé

(73 % pinot noir, 27 % chardonnay)

 

26 mars 2022 (Johan P i Malmö)

 


 

Vi fortsätter med Cuvée 1522 Rosé från 2012. Den här är baserad på 62 % pinot noir, där merparten kommer från vingården Le Léon i Aÿ och resten från Mailly, 27 % chardonnay från Verzy samt 11 % pinot noir, i form av rött vin, från odlingar i Mareuil-sur-Aÿ. Det sistnämnda inslaget gör att champagnen tappar sin ”grand cru-status”, för även om en majoritet av druvorna kommer från grand cru-byar räcker det med ett litet premier cru-inslag för att det måste stå premier cru (och inte grand cru) på etiketten.

 

En del av vinerna är fatjästa och framställda utan den malolaktiska jäsningen. Den här flaskan blev degorgerad i augusti 2021 med en dosage på 4,5 g/l.

 

Det här är en mycket, mycket bra champagne med tydlig potential att leverera en ännu bättre upplevelse i framtiden!

 

Doft: Generös, fruktig och relativt utvecklad doft med inslag av jordgubbar, röda äpplen, hallon, blodapelsin, bakverk och mjölkchoklad.

 

Smak: Generös, frisk, rödfruktig och mycket torr smak som domineras av smultron och jordgubbar innan det dyker upp lite clementin i eftersmaken. Fin syra och bra längd.

 

Betyg idag: 88(+)

 

Sannolikt bäst: 2027-2035

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar