Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 9 oktober 2022

de Venoge Princes Blanc de Noirs (2016-bas)

(100 % pinot noir)

 

26 mars 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Mellan den fjärde och femte flighten i blanc de noirs-provningen tar vi paus för en lättare lunch. Den här flaskan serveras som lunchchampagne.

 

Den årgångslösa Princes-serien från de Venoge består av fyra olika champagner: Blanc de Blancs, Extra Brut, Rosé och denna Blanc de Noirs. Den här utgåvan har 2016-bas, vilket innebär att champagnen är en blandning av 2016 (80 %) och reservvin från 2015 (20 %). Flaskan blev degorgerad 2020 med en dosage på 6 g/l.

 

Det här är en mycket bra och riktigt charmig champagne.

 

Doft: Fruktig och något kryddig. Inslag av gröna äpplen, citron, lite mjölkchoklad och mörka bär.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr smak av krita, gula och möjligen något röda äpplen samt lite mjölkchoklad och grapefrukt.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2025-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar