Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 20 oktober 2022

2006 Philipponnat Les Cintres

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

 

26 mars 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Les Cintres är den mellersta delen av Clos des Goisses och den del av vingården som är känd för att få allra mest sol. Att göra en champagne på druvor som enbart kommer härifrån känns därför som en alldeles lysande idé! I just den här provningen blir den dock något av en dark horse, eftersom den faktiskt inte är någon blanc de noirs som temat påbjuder. Denna den första årgången av Les Cintres innehåller nämligen 30 % chardonnay. De årgångar man hunnit släppa efter den här, nämligen 2008, 2009 och 2010, är samtliga gjorda på 100 % pinot noir. Champagnen är fatjäst och gjord utan den malolaktiska jäsningen. Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2015 med en dosage på 4,5 g/l.

 

Det här är verkligen en fantastisk champagne och min vinnare i den här flighten! Den har dessutom tydlig potential att bli ännu bättre om man har tålamod att vänta några år till.

 


 

Doft: Fruktig och parfymerad doft av persika, lite avlopp (!), smör, mandlar, citron, ananas, röda bär och steniga mineraler.

 

Smak: Fruktig, frisk och mycket torr smak som domineras av stenfrukt och mogen citron med några äpplen och röda bär i bakgrunden. Oförlöst, men full av energi!

 

Betyg idag: 91(+)

 

Sannolikt bäst: 2025-2035

 

Hela den sjunde flighten i provningen:

 


 

Det här är en imponerande samling champagner, som tveklöst hade förtjänat mer tid än vad vi hade denna eftermiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar