Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 18 februari 2022

1996 Dom Pérignon

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

 

9 oktober 2021 (Café Live i Malmö)

 


 

I det fjärde glaset i den femte flighten hittar vi en klassisk champagne från årgången. Eller, om man så vill, en klassisk årgång av den här champagnen! Nittiosexan är en av de absolut bästa Dom Pérignon som släppts – åtminstone av det tjugotal årgångar som jag hunnit prova.

 

Det är en fantastisk champagne som fortfarande har många riktigt fina år framför sig och möjligen flera decennier på en hygglig nivå. Intressant nog hittar jag vissa tropiska inslag idag som jag inte känner igen från tidigare tillfällen. ”Smakar dyrt” är det någon på provningen som säger.

 

Detta är den ursprungligt degorgerade utgåvan av Dom Pérignon, vilket innebär att den sannolikt blev degorgerad 2003 eller 2004 eller möjligen något år senare. Det är omöjligt att veta exakt eftersom man har degorgerat flaskorna löpande. Jag har även druckit sendegorgerade faskor, i form av Œnothèque och P2, men det här är tredje gången jag dricker den äldsta utgåvan.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och något brödig doft med lät laktiska toner. Inslag av banan, tropisk frukt, smör, gummi, krut och apelsin.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och elegant smak som domineras av krutstänkta röda äpplen, apelsin och nougat. Viss sälta. Lång eftersmak.

 

Betyg idag: 93

 

Sannolikt bäst: 2015-2025

 

Mina tidigare intryck av Dom Pérignon 1996 (länkar till resp inlägg):

2013-12-31: 93(+)

2019-12-14: 92

 

Den femte flighten i 1996-provningen:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar