Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 2 juni 2020

1996 Dom Pérignon

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

14 december 2019 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)



Den femte flighten i provningen, där originaldegorgerade flaskor ställs mot sendegorgerade, har en riktigt tung uppställning i form av Dom Pérignon 1996, Dom Pérignon Œnothèque 1996, Dom Pérignon 1990 och Dom Pérignon Œnothèque 1990. Champagnerna serveras i vanlig ordning halvblint och jag är rejält ute och cyklar när jag försöker gissa vilket vin som är i vilket glas…

Jag brukar kunna skilja på 1990 och 1996, framförallt när jag får möjlighet att dricka dem sida vid sida, Den här gången försvåras det förvisso en aning av att det även finns med två sendegorgerade rackare i uppställningen… Komplexiteten i det ska absolut inte underskattas och när det gäller det här glaset, som efter avtäckning visar sig innehålla den ursprungligt degorgerade 96:an, gissar jag på 1990. Till mitt försvar ska sägas att champagnen känns oväntat mogen för att vara från 1996. Möjligen handlar det om en svag flaska för den skiner inte riktigt lika fint som när jag drack den förra gången, i december 2013. Den är under alla omständigheter en underbar champagne – och trots allt ett par strån vassare än Œnothèque 1996 som jag dricker parallellt! Det är dessutom en champagne som rimligen fortfarande har många fina år framför sig.

Doft: Mogen och nötig doft med viss sälta. Inslag av gräddkola, lite bakverk, brioche, smör, äggula och tobak.

Smak: Utvecklad och fruktig smak av röda äpplen, söt citrus och nougat. Lite kort.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2017-2024

Tidigare intryck av denna champagne:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar