Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 18 februari 2022

1996 Billecart-Salmon Grande Cuvée

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

 

9 oktober 2021 (Café Live i Malmö)

 


 

Den femte flightens tredje glas innehåller en riktig tungviktare: Grande Cuvée från Billecart-Salmon. Den är otroligt bra och trots tuff konkurrens bäst i den här flighten och dessutom bland de fem bästa champagnerna i hela provningen!

 

Billecart-Salmon har dessvärre slutat göra denna champagne – 1998 blev den sista årgången. Den här flaskan blev enligt uppgift degorgerad 2006.

 

Doft: Utvecklad och fruktig. Inslag av aprikos, ananas, några mandlar, knäck, brioche, hasselnötter, honung och kaffe.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, syrlig och torr. En härlig frukt med tydligt tropiska förtecken ackompanjeras av citron, gula äpplen, nötter och kaffe. Hög syra i perfekt balans med frukten. Lång eftersmak.

 

Betyg idag: 94

 

Sannolikt bäst: 2014-2024

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (länk till inlägget):

2016-08-06: 95

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar