Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 8 februari 2022

1996 Boizel Joyau de France

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

 

9 oktober 2021 (Café Live i Malmö)

 


 

Det tredje glaset i den andra flighten sticker ut! Det här är verkligen en bra champagne som dessutom känns väldigt pigg och fräsch. Rent omdömesmässigt befinner jag mig i gränslandet mellan ”mycket bra” och ”fantastisk”. Jag skriver först 89 poäng men bestämmer mig till slut för att höja till 90. Möjligen förstärks den positiva känslan av det något trötta sällskapet i flighten.

 

Joyau de France (Frankrikes juvel) är huset Boizels prestigecuvée. Degorgeringsdatumet är inte känt, men det här ska enligt uppgift vara en originaldegorgerad flaska.

 

Doft: Utvecklad, nötig och fruktig. Inslag av marsipan, smör, persika och ceder.

 

Smak: Utvecklad, frisk och fruktig. Mogna gula äpplen samsas med mogen nektarin och lite fruktgodis. Den höga syran sticker ut – även i detta syrastinna sällskap – men det finns en matchande frukt. Mycket bra längd.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2015-2021

 

Jag har tidigare druckit årgång 1989 av Joyau de France, som jag gillade ännu mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar