Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 12 februari 2022

1996 Duval-Leroy Femme de Champagne

(79 % chardonnay, 21 % pinot noir)

 

9 oktober 2021 (Café Live i Malmö)

 


 

Den tredje flighten i 1996-provningen, den med de sendegorgerade flaskorna, avslutas med den här. Vi provade den här champagnen även i den första flighten, från en flaska som blev degorgerad 2010. Det var en fullt utvecklad champagne som presterade riktigt bra.

 

Den här flaskan blev degorgerad tio år senare. Som sådan är den självklart betydligt fräschare, men faktiskt också ännu bättre! Det här är en fantastisk champagne och delad vinnare i flighten tillsammans med Clos des Goisses.

 

Ansvarig vinmakare hos Duval-Leroy när den här champagnen skapades var för övrigt en viss Hervé Jestin, legendarisk biodynamiker och något av en mångsysslare i Champagne och inom den mousserande vinvärlden.

 


 

Doft: Utvecklad, fruktig och relativt diskret. Inslag av citrus, tuttifrutti, smör och honung.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak av äpplen och citron. Den årgångstypiska syran är om möjligt extra tydlig här. Lång eftersmak med lite rostade kaffetoner.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2021-2027

 

Hela den fjärde flighten:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar