Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 13 februari 2021

2013 Palmer & Co Vintage

(45 % chardonnay, 40 % pinot noir, 15 % pinot meunier)

 

25 september 2020 (hemma)

 


 

Vintage, d v s den ”vanliga” årgångschampagnen, från Palmer & Co är i regel en pålitlig följeslagare även om jag upplevt en viss årgångsvariation. Med tanke på prissättningen känns den som ett smart alternativ – både billigare och bättre – till de stora husens standardcuvéer, men självklart inte lika spännande som årgångscuvéerna från de stora drakarna.

 

Numera har även Palmer & Co en funktion på sin hemsida där man knappar in flaskans löpnummer för att få fram adekvat fakta som druvblandning, degorgeringsdatum och dosage. Det är en välkommen nyhet från en producent som tidigare varit väldigt hemlighetsfull angående degorgeringsdatum! Så här kan det se ut:

 


 

Den här flaskan blev alltså degorgerad i april 2019 med en dosage på 7,8 g/l.

 

Det här är en mycket bra och väldigt charmig champagne! Doften är härligt komplex.

 

Doft: Brödig, fruktig och komplex doft med påtaglig sälta. Inslag av jäst, gröna äpplen, citrus, brioche med smör, hasselnötter, honung, päron, krusbär, jordgubbar och hallon.

 

Smak: Frisk, fruktig och relativt utvecklad. Torr, men ändå med en framträdande sötma (läs: tydlig dosage). Gula äpplen och söt citron får efter hand sällskap av krusbär och ännu senare massor av jordgubbar. Behaglig syra och fin längd.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2025-2031

 

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

1996: 92 (2013-11-15)

2000: 83 (2012-09-22)

2002: 87(+) (2015-04-14)

2005: 84 (2011-08-06)

2008: 88(+) (2015-08-20)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar