Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 1 februari 2021

2004 Billecart-Salmon Vintage

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

 

26 augusti 2020 (hemma)

 


 

Billecart-Salmons ”vanliga” årgångschampagne kan vara lätt att förbise i husets fina utbud av årgångsklassade cuvéer, men den är alltid mycket välgjord. Den här årgången är delvis fatjäst (20 %) och dessutom gjord helt utan dosage – även om det sistnämnda inte framgår av etiketten.

 

Det här är verkligen en mycket bra champagne, men jag hade ännu högre förhoppningar. När jag drack den 2015 upplevde jag den som mycket ung, men väldigt lovande. Idag är den bevisligen mer utvecklad men egentligen inte bättre än vad den var för fem år sedan. Doften är visserligen härligt komplex och smaken är utvecklad och bjuder på en fin intensitet, men den når ändå inte riktigt ända fram (till min förväntansbild).

 

Jag köpte den här flaskan på Systembolaget (möjligen via beställningssortimentet) i november 2013. Aktuell årgång idag är 2009.

 


 

Doft: Utvecklad, komplex, fruktig och brödig doft med något brända toner och tydlig sälta. Inslag av päron, mogna gula äpplen, citron, vit persika, blött hö, brioche, karamelliserat socker, brända mandlar och stendamm.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, mycket torr och aningen bitter smak med viss sälta. Gröna äpplen, citrus, citrusskal, salmiak och vit persika. Fin intensitet.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2020-2027

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2015-07-19: 88(+)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar