Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 10 februari 2021

2002 Jacquesson Dizy – Corne Bautray

(100 % chardonnay)

 

19 september 2020 (hemma)

 


 

Dizy – Corne Bautray görs på chardonnay från vingården Corne Bautray i den östra delen av producentens hemby, nära grannbyn Aÿ. Det handlar om rankor som planterades 1960 i ett sydvästläge på toppen av sluttningen. Champagnen är jäst på fat och ofiltrerad. Flaskan blev degorgerad i februari 2011 utan dosage.

 

Det här är mycket, mycket bra! Den är förvisso väldigt torr, men det märks inte att den är gjord utan dosage.

 

Doft: Utvecklad, fruktig, brödig och komplex doft med viss sälta. Inslag av jäst, mogna röda äpplen, ananas, krita, brioche, kex, lätt rostade nötter, krut, ost och aprikos.

 

Smak: Elegant, utvecklad, fruktig, frisk och mycket torr smak med viss sälta. Äpplen och grapefrukt får sällskap av gula vingummin och några valnötter. Fin intensitet, bra balans och hygglig längd.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2020-2027

 

Mina tidigare intryck av Dizy – Corne Bautray (med länkar till resp inlägg):

2000: 89 (2016-12-16)

2004: 87(+) (2019-02-21)

2005: 87 (2020-06-06)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar