Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 7 februari 2021

Jacquesson Cuvée no 734 Dégorgement Tardif

(54 % chardonnay, 26 % pinot meunier, 20 % pinot noir)

 

(Inlägg 1 400!)

 

16 september 2020 (hemma)

 


 

Det här är den sendegorgerade utgåvan av Cuvée 734, som är baserad på 2006 års skörd (73 %) med tillägg av reservviner från 2005 (22 %) och 2004 (5 %). Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2014, vilket innebär att champagnen fått ungefär fyra års längre lagring på jästfällningen än de ursprungligt degorgerade flaskorna, som degorgerades i omgångar. Dosagen nu som då uppgår till 3,5 g/l.

 

Med tanke på hur bra Cuvée 734 har presterat har jag höga förväntningar på den här flaskan. Och det är en mycket bra champagne, men faktum är att jag upplevde den ursprungligt degorgerade 734:an som bättre! Doften idag är fantastisk medan smaken snarare är elegant än kraftfull. Baserat på den här upplevelsen känns det dessutom som den redan peakat. Möjligen handlar det om en flaska som inte är helt perfekt.

 

Doft: Utvecklad, brödig, fruktig och mycket komplex doft med påtaglig sälta. Inslag av ek, rostat bröd, lätt bokna äpplen, citrus, kex, honung, nötter, röda plommon, salted caramel, hav och musslor.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, något bitter, mycket torr och relativt lätt. Äpplen, mogen grapefrukt, mandlar och kinin.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2016-2019?

 

Mina intryck av den ursprungligt degorgerade Cuvée no 734:

2013-11-06: 89

2015-03-21: 86

2015-10-04: 89

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar