Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 23 september 2015

2008 Palmer & Co Brut Millésimé

(ca 50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

20 augusti 2015 (hemma)

Doft: Utvecklad, fruktig, komplex och något skum doft. Mineral, gummi, plåster, gula äpplen, rostat bröd, tobak, clementin och nougat. Efter längre tids luftning även smör och tropisk frukt.

Smak: Koncentrerad, fruktig, torr, något utvecklad och något komplex smak. Gröna äpplen, bröd, clementin och citrusskal. Påtaglig syra. Senare även persika och nougat. Den är fullständigt underbar, men samtidigt finns det en något spritig bismak som drar ner poängen en aning. Kan den försvinna kan det här bli stort!

Kommentar: Ovanstående ovationer till trots: det är inte omöjligt att den här flaskan varit utsatt för värme eller misshandlats på annat sätt, för den avviker en del från mina tidigare upplevelser av denna champagne!

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2018-2024

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar