Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 4 februari 2021

1996 Boizel Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

 

9 september 2020 (hemma)

 


 

Den här sendegorgerade flaskan från Boizel dök upp vid ett decembersläpp på Systembolaget 2016, tillsammans med årgång 1995 av samma champagne.

 

Den är mycket bra och något bättre än 95:an, som jag drack häromåret och då upplevde som obalanserad och i behov av ytterligare lagring. Dessvärre finns det ingen uppgift om degorgeringsdatum, men det är inte orimligt att anta att båda de här flaskorna blev degorgerade samma år som jag köpte dem eller på sin höjd något år tidigare. Har man en sådan här flaska ska man nog inte spara den för länge.

 

Doft: Utvecklad, något fruktig och något kryddig. Inslag av bokna äpplen, citrus, brioche, hasselnötter, smör och lite flinta.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk, torr och något kryddig. Citron, mogna äpplen och lime. Fin intensitet, hög årgångstypisk syra och jättebra längd.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2019-2023

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar