Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 16 oktober 2016

2006 La Grande Dame

(53 % pinot noir, 47 % chardonnay)

17 augusti 2016 (Veuve Clicquots champagnebar på KaDeWe i Berlin)



La Grande Dame, Veuve Clicquots prestigecuvée, görs på druvor från huset finaste odlingar belägna i åtta grand cru-byar. Blandningen i denna årgång består av 53 % pinot noir (från Aÿ, Bouzy, Ambonnay, Verzy och Verzenay) och 47 % chardonnay (från Avize, Oger och Le Mesnil-sur-Oger). Den allra första utgåvan av La Grande Dame var 1962, som lanserades till husets 200-årsjubileum 1972 – och givetvis som en hyllning till Madame Barbe-Nicole Clicquot-Ponsardin (1777-1866). Hon utvecklade både sitt företag och inte minst själva processen att framställa champagne och blev La Grande Dame för en imponerad omvärld.

Numera verkar La Grande Dame, liksom husets vanliga årgångschampagne, komma ut mer sällan än tidigare. Elaka tungor hävdar att det beror på att moderbolaget LVMH av lönsamhetsskäl styr om druvorna till andra varumärken i koncernen (läs: Dom Pérignon). Oavsett hur det är med den saken kan man konstatera att den fantastiska 2004:an och denna 2006:a är de enda årgångarna som släppts av La Grande Dame sedan 1998. Den officiella, och förvisso högst rimliga, förklaringen till att det inte blev någon 2002:a var att den totala försäljningen av prestigechampagner rasade efter sekelskiftet, vilket ledde till stora lager av osålda flaskor. I det läget tyckte man att det inte var ekonomiskt försvarbart att göra en La Grande Dame 2002, trots att årgången som sådan givetvis lämpade sig alldeles ypperligt för en prestigechampagne.

Nästa årgång som kommer av La Grande Dame blir 2008.

Den här flaskan blev degorgerad i juni 2014. Innehållet är fortfarande mycket ungt men det finns en oerhörd potential i den här champagnen, som med största sannolikhet kommer att utvecklas till ett stort vin.

Doft: Kraftull, kryddig, parfymerad, rökig, brödig och nötig doft med tydliga sherrytoner. Inslag av bakverk, gräddkola, brioche, päron, mandlar och mineral.

Smak: Torr, outvecklad smak av omogna äpplen, omogen persika, insidan av citrusskal och salmiak. Sherrytoner. Medellång, mycket torr eftersmak.

Betyg idag: 86(++)

Sannolikt bäst: 2022-2032

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar