Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 29 maj 2022

1989 Krug Vintage

(47 % pinot noir, 29 % chardonnay, 24 % pinot meunier)

 

11 december 2021 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Krug 1989, mellanvinet i den berömda trilogin, släpptes innan 1988. Initialt fick den, liksom årgången som helhet, finna sig i att hamna i skuggan mellan de båda stora åren 1988 och 1990, men tiden har visat att även 89:an blivit väldigt långlivad.

 

Jag har blivit hänförd av den här champagnen två gånger tidigare och den är absolut fantastisk även idag, men ändå inte på samma nivå som mina tidigare upplevelser. Jag väljer att tro att det snarare handlar om en tveksamt lagrad flaska än att den ”redan” skulle ha peakat.

 

Doft: Utvecklad/mogen, komplex, parfymerad, något bärig, nötig och lite jordig doft. Inslag av hallongodis, aprikos, grillad citron, lite hav, ek, honung, julkryddor och choklad.

 

Smak: Utvecklad, kraftfull, fruktig, frisk och torr. Röda äpplen samsas med grillad citron och mandlar.

 

Betyg idag: 93

 

Sannolikt bäst: 2008-2025

 

Mina tidigare intryck av Krug 1989 (med länk till respektive inlägg):

2008-12-31: 97

2015-12-31: 95

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar