Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 30 december 2010

1989 Krug



(47 % pinot noir, 29 % chardonnay, 24 % pinot meunier)

När: 31 december 2008

Var: Hemma

Kommentar: Doft av pinot noir, rostat bröd, brynt smör och röda äpplen. Utvecklad smak, men fortfarande ganska mycket syra. Lång, härlig eftersmak! Ett riktigt stort vin, helt i nivå med 90:an! Dracks till en meny bestående av pilgrimsmusslor och tournedos. Passade inte till de förra men gick bra till oxfilén.

Betyg idag: 97

Sannolikt bäst: 2010 - 2025

3 kommentarer:

  1. Årgångs-Krug är fantastisk champagne som konsekvent håller en jättehög nivå. För mig är det den främsta champagnen under 2000 kr, eller, sett på ett annat sätt, den främsta om man räknar bort vissa ultra-sällsynta viner från enstaka gårdar. Detta är med en viss reservation för att jag har druckit för lite av vissa prestiger för att vara 100% säker, men det är vad jag anser i nuläget.

    Jag har tyvärr inte haft nöjet att dricka just den häri recenserade 89:an, men väl 88, 95, 96, 98 och den senast släppta 00:an, och jag har inga tvivel på att 89 och 90 är fantastiska också.

    Vad gäller de jag provat tycker jag speciellt att 96:an är makalös, och hade vuxit till sig till storhet senast jag drack det för ett knappt år sedan. 88:an var förstås också stor, men jag har bara druckit den en gång, och p.g.a. den enorma hype som fanns kring just denna årgång var mina förväntningar enormt höga, vilket, paradoxalt nog, ledde till en liten besvikelse då vinet inte kunde leva upp till dem. Det skulle vara spännande att prova den en gång till för att få perspektiv på det.

    SvaraRadera
  2. Krug är störst! Och jag blir inte förvånad om 96:an kommer att utvecklas till deras största vin genom tiderna.

    SvaraRadera