Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 23 maj 2022

2000 Krug Vintage

(43 % chardonnay, 42 % pinot noir, 15 % pinot meunier)

 

11 december 2021 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Vi har kommit till den fjärde flighten i den stora Krugprovningen och nu bjuds vi på mer utvecklade toner igen.

 

Denna Krug från det varma året 2000 har tidigare imponerat på mig. Det har hunnit gå sju år sedan jag drack den och man hoppas självklart på en ännu större upplevelse idag! Den här flaskan blev degorgerad i maj-juni 2011 och nu, mer än tio år senare, bör den rimligen befinna sig i en riktigt bra fas.

 

Nja… Den är mycket, mycket bra men ändå inte lika fin som jag minns den. Den är klart trögstartad och frukten känns svag. Det här är dessvärre ingen perfekt flaska.

 

Doft: Utvecklad, nötig och något rökig. Inslag av hasselnötter, röda äpplen, apelsin och honung.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak med en lätt bitter ton. Mogna äpplen och citron med viss skalbeska.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2020-2030

 

Mina tidigare intryck av Krug 2000 (med länk till inlägget):

2014-04-25: 92

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar