Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 15 maj 2022

Krug Grande Cuvée 164ème Édition

(48 % pinot noir, 35 % chardonnay, 17 % pinot meunier)

 

11 december 2021 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Den 164:e utgåvan av Krug Grande Cuvée har 2008 som basårgång och 68 % av blandningen kommer från detta år. Sammanlagt handlar det om 127 viner från 11 olika år (1990-2008). Den här flaskan blev degorgerad våren (mars-april) 2016.

 

Trots att det hunnit gå nästan sex år sedan den fick sin kork är det här fortfarande en tydligt ung champagne. Det har hänt en del sedan jag drack den för tre år sedan, men utvecklingskurvan är flack.

 

Det är sannolikt den här som har störst potential av de tre champagnerna i den här flighten, men här och nu presterar den faktiskt svagast. Om än på en hög nivå!

 

Doft: Nötig, något fruktig och något utvecklad. Inslag av brioche, hasselnötter, vanilj, ett par diskreta äpplen, lite persika, smör och ost.

 

Smak: Frisk, nötig, något fruktig och torr smak med fin koncentration och viss sälta. Citron och gröna äpplen. Hög syra. Bra energi, men tydligt oförlöst.

 

Betyg idag: 89(++)

 

Sannolikt bäst: 2026-2040

 

Mina tidigare intryck av 164ème Édition (med länk till inlägget):

2018-11-04: 88(++)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar