Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 30 maj 2022

1985 Krug Vintage

(48 % pinot noir, 30 % chardonnay, 22 % pinot meunier)

 

11 december 2021 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Krugprovningen fortsätter och nu har vi kommit fram till den sjätte flighten bestående av årgångarna 1985, 1982 och 1981. De både förstnämnda är erkänt stora år i Champagne medan den sistnämnda årgången känns som en liten outsider i sammanhanget.

 

Krug 1985 är idag en fullständigt bedårande champagne med härligt udda doft! Samtidigt är det tydligt att den börjar bli gammal, åtminstone i den här flaskan som möjligen inte lagrats perfekt. Jag har druckit den här champagnen två gånger tidigare, 2014 respektive 2015, och den presterade förvisso ännu bättre då. Betyget idag är något generöst.

 

Doft: Mogen, komplex och kryddig. Inslag av bensin, skumbananer, grillad citron, torkad frukt, apelsin, brioche, pepparkakor och brynt smör.

 

Smak: Mogen smak av röda äpplen, apelsin, smörkola, hasselnötter och bigarråer. Bra intensitet och fin balans, även om frukten börjar känns lite svag. Långt och härligt avslut.

 

Betyg idag: 94

 

Sannolikt bäst: 2005-2020

 

Mina tidigare intryck av Krug 1985 (med länk till respektive inlägg):

2014-12-31: 96

2015-06-28: 95

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar