Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 20 maj 2022

2006 Krug Vintage

(48 % pinot noir, 35 % chardonnay, 17 % pinot meunier)

 

11 december 2021 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Krug 2006 är mycket bra, men samtidigt flightens svagaste champagne – åtminstone idag. Den varma årgången går rent generellt inte till historien som någon av de större i Champagne, men det är möjligt att den här kan växa ut till en stor champagne till slut. Just nu är den fortfarande ung, även om man kan ana att det finns en potential för fin utveckling framöver. Jag gissar att den behöver åtminstone fem års ytterligare lagring innan den börjar glänta på sitt optimala drickfönster

 

Den här flaskan blev degorgerad vintern 2018.

 

Doft: Parfymerad och något utvecklad. Inslag av krut, gröna äpplen, grillad citron, brioche, bakverk, några nötter, smörkola och vanilj.

 

Smak: Frisk, något fruktig, mycket torr och relativt generös smak med viss sälta. Steniga mineraler, gröna äpplen och citron.

 

Betyg idag: 87(+)

 

Sannolikt bäst: 2027-2036

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar