Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 19 maj 2022

2008 Krug Vintage

(53 % pinot noir, 25 % pinot meunier, 22 % chardonnay)

 

11 december 2021 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Efter inledande Krug Rosé och sex utgåvor av Grande Cuvée är det dags för provningens huvudtema: 17 årgångar av Krug Vintage, alla som släppts mellan 1976 och idag, inklusive nyligen utkomna 2008. Champagnerna serveras halvblint fördelade på fem flighter. Här på bloggen presenterar jag årgångarna i omvänd kronologisk ordning, från yngst till äldst, även om de inte serverades exakt så på provningen.

 

Krug 2008 är en lika efterlängtad som ung champagne. Det råder ingen tvekan om att den kommer att bjuda på stordåd i framtiden, men där är vi inte idag. Det är en oerhört lovande champagne, som känns nästan plågsamt ung idag.

 

Den här flaskan degorgerades hösten 2019 med en dosage på 4-5 gram per liter.

 

Doft: Diskret doft av, i tur och ordning, lite ost, citron, gröna (och möjligen lite gula) äpplen, lite honung och kex.

 

Smak: Frisk, något fruktig och mycket torr smak med gröna toner och viss sälta. Tydligt ung, men samtidigt generös. Citrus möter gröna äpplen, typ. Knappast mycket mer än så idag. Hög syra (som om det behöver påpekas).

 

Betyg idag: 87(++)

 

Sannolikt bäst: 2030-2050

 


 

2 kommentarer: