Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 3 maj 2022

Paul Gosset Au Fil des Temps Le Printemps (2017-bas)

(50 % chardonnay, 35 % pinot noir, 15 % pinot meunier)

 

27 november 2021 (hemma)

 


 

Tid är ett centralt tema för Paul Gosset. Au Fil des Temps (över tid / med tidens gång) är en serie bestående av fyra champagner döpta efter de fyra årstiderna: L’Hiver (vintern) är baserad på pinot noir från Dizy, L’Été (sommaren) och L’Automne (hösten) på pinot noir från Aÿ och så denna Le Printemps (våren) som bygger på druvor från Mareuil-sur-Aÿ. Illustrationerna på de olika etiketterna är för övrigt gjorda av Pauls syster Noémie.

 

Denna första utgåva har 2017 som basår och vinet från denna skörd (80 %) är kompletterat med flasklagrat reservvin. Flaskan blev degorgerad i oktober 2020 med en dosage på 2 g/l.

 


 

Det här är en mycket bra champagne som sannolikt hade mått bra av fem års ytterligare lagring.

 

Doft: Brödig, fruktig, jordig, kryddig och något oxiderad. Inslag av jäst, röda äpplen, citron, aprikos och mogna plommon. Senare även hasselnötter och lite lakrits.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr. Citron, några äpplen och stenfrukt. Senare dyker det även upp lite nougat.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2026-2031

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar