Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 10 maj 2022

Ulysse Collin Les Enfers (2010-bas)

(100 % chardonnay)

 

10 december 2021 (Hasselbo i Stockholm)

 


 

Les Enfers är en vingård i Olivier Collins hemby Congy i den del av Côte des Blancs som kallas Val du Petit Morin eller Coteaux du Petit Morin, som Olivier själv säger.

 

Det här är den första utgåvan som gjordes av denna champagne och det är en flaska som fått extra lång lagring på jästfällningen, 96 månader för att vara exakt. Det är därmed den tredje och sista degorgeringen av Les Enfers 2010 och den skedde i mars 2019.

 

Olivier Collins användning av reservviner är aningen förvirrande och har dessutom förändrats över tid – tillgänglig informationen om det hela är till råga på allt både bristfällig och inkonsekvent – men eftersom det här är den första Les Enfers som han producerade utgår jag från att det i praktiken är ett rent årgångsvin från 2010.

 


 

Det här är en mycket bra champagne, men samtidigt inte i närheten av samma nivå som 2013-basen som jag drack för ett par år sedan.

 

Doft: Fruktig, smörig och något kryddig. Inslag av gula äpplen, lite peppar, smör, gula blommor, gula vingummin, clementinskal, mandlar och honung. Senare uppstår tydligt laktiska toner. Ännu senare rostade dito.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr smak av clementin, gröna äpplen och lite söt grapefrukt.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2025-2029

 

Mina tidigare intryck av Les Enfers (med länk till inlägget):

2013-bas: 90 (2020-01-22)

 

Champagnen dricks på fina Hasselbo i Stockholm. När denna text skrivs har man dock dessvärre stängt restaurangen. Mitt matintag denna kväll består av tartar på rågbröd, pilgrimsmussla med betor, svamp med ägg och tryffel samt havskräfta med rotfrukter:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar