Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 14 december 2016

2013 Charles Dufour Le Corroy Œil de Perdrix

(100 % pinot noir)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)



Œil de perdrix är en blek rosé, eller om man så vill ett blekrosa vitt vin. Termen, som ordagrant betyder rapphöneöga, härrör från det medeltida Champagne – när alla viner fortfarande var stilla – när man ännu inte klarade av att göra ett helt vitt vin av blå druvor. Den blekrosa färg som vinet fick påminde tydligen om färgen på ögonvitan hos en döende rapphöna! Vintypen är idag vanligast i Schweiz men förekommer alltså fortfarande även i Champagne.

Denna blekrosa champagne görs på pinot noir från en (1) årgång från vingården Le Corroy i Dufours hemby Landreville.  Flaskan degorgerad den 18 maj 2016. Mycket bra, men behöver definitivt lagras!

Doft: Diskret, bärig, något kryddig doft med inslag av jordgubbar, hallon och bröd.

Smak: Frisk, bärig och mycket torr; ännu ung. Smultron.

Betyg idag: 83(+)

Sannolikt bäst: 2022-2027


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar