Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 9 december 2016

1995 Krug

(48 % pinot noir, 35 % chardonnay, 17 % pinot meunier)

26 oktober 2016 (hemma – strax efter att Malmö FF säkrat SM-guldet)



Krug 1995 är en fantastisk champagne, men den här flaskan är märkbart svagare än den jag drack i oktober 2013! Det är svårt att säga om det beror på flaskvariation eller om champagnen helt enkelt är inne i en tråkig fas för tillfället. Under alla omständigheter kommer jag att vänta några år innan jag öppnar nästa flaska av den här! Köpt på Systembolaget i november 2006.

Doft: Komplex, brödig, nötig och något kryddig doft med svagt rostade toner. Inslag av röda äpplen, honung, apelsinskal, svavel, champinjoner, hasselnötter, nougat och rostat bröd.

Smak: Mycket frisk och relativt koncentrerad; något utvecklad men samtidigt förvånansvärt diskret idag. Snarare elegant än kraftfull! Toner av syrlig apelsin, äpplen och hasselnötter. Hög syra.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2020-2030

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar