Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 11 december 2016

2009 David Léclapart L’Apôtre

(100 % chardonnay)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)



L’Apôtre är David Léclaparts mest ambitiösa champagne. Den är gjord på chardonnay från vingården La Pierre St-Martin, som Davids farfar planterade 1946. Den är framställd på ekfat och, i likhet med producentens övriga champagner, helt utan dosage.

L’Apôtre är en champagne som behöver lagras länge och som ung brukar den ge ett väldigt stramt intryck. Den här årgången känns dock ovanligt tillgänglig för att vara en ung L’Apôtre. För att vara denna champagne känns det förvånande, men sett till årgångens allmänna karaktär är det kanske inte så oväntat trots allt! Med det sagt är det här fortfarande mycket ungt och tveklöst ett vin för källaren.

Doft: Fruktig doft med viss fatkaraktär och tydliga inslag av päroncider samt klor och bröd.

Smak: Mycket frisk och mycket torr smak av framförallt grå päron. Förhållandevis tillgänglig för att vara en ung L’Apôtre!

Betyg idag: 87(+)

Sannolikt bäst: 2022-2030

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):


David Léclapart är en glad och trevlig man:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar