Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 4 december 2016

2002 de Venoge Millésime

(70 % pinot noir, 15 % chardonnay, 15 % pinot meunier)

21 oktober 2016 (hos Jens i Fiskebäck)

Det här är De Venoges ”vanliga” årgångschampagne. Vid sidan om denna finns det även en Chardonnay Millésime (även kallad Blanc de Blancs Millésime) samt prestigevinerna Louis XV och Louis XV Rosé. Grand Vin des Princes kan man fortfarande stöta på ibland, men det har inte gjorts någon ny årgång av den sedan 1993.

Det här är en mycket bra champagne och den är helt klart drickfärdig idag! Flaskan köpt på Systembolaget i oktober.

Doft: Utvecklad, komplex doft med inslag av plommon, choklad och mogna äpplen.

Smak: Utvecklad, fruktig och torr. Mycket mogna äpplen i kombination med hasselnötter och en lätt, lätt bitter ton av äppelskal. Hög, men balanserad syra.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2014-2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar