Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 18 december 2016

2007 Marguet Sapience

(50 % chardonnay, 25 % pinot noir, 25 % pinot meunier)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)



Sapience, som för övrigt betyder visdom på latin, lanseras som den första biodynamiska prestigechampagnen. Sanningshalten i det påståendet beror i mångt och mycket på hur man väljer att definiera termen prestigechampagne, men låt oss inte bråka över det! Det här är en champagne som Benoit Marguet är märkbart stolt över. Den bygger på ett samarbete mellan honom själv och Hervé Jestin (tidigare källarmästare hos Duval-Leroy i många år och nu med motsvarande tjänst på Leclerc-Briant) samt inte minst några av Champagnes främsta biodynamiska odlare som bidrar med druvorna. Champagnen är gjord på chardonnay från David Léclapart, pinot noir från Benoit Lahaye och pinot meunier från Vincent Laval (Georges Laval)! Druvorna kommer genomgående från gamla odlingar och vinet får sin första jäsning på fat och fatlagras dessutom i två år innan buteljering. Därefter får det ligga på sin jästfällning i ungefär fem år. Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2015. Ingen eller mycket låg dosage (jag missade att fråga Benoit och uppgifterna på nätet varierar mellan noll och 3 g/l). Det här är den andra årgången av denna champagne. Den första var 2006 och gjordes då på endast chardonnay (67 %) och pinot meunier (33 %). Det verkar som att ambitionen är att den kommer att göras varje år framöver.

Den är fortfarande ung, men det är tydligt vilken bra potential denna champagne har!

Doft: Fruktig, något utvecklad doft med inslag av jäst, banan och smörkola.

Smak: Frisk och mycket torr. Omogen frukt. Fin koncentration, men fortfarande alldeles för ung.

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2022-2028



Benoit Marguet är stolt över sin champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar