Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 24 december 2016

Pascal Doquet Horizon

(100 % chardonnay)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)



Trogen sin hemvist i Côte des Blancs gör Pascal Doquet primärt druvrena champagner av chardonnay och Horizon är en av dessa. Denna flaska är baserad på druvor från 2011 (67 %) och 2010 (33 %). Buteljerad först i mars 2013, vilket innebär att den lagrats nästan ett år längre än normalt, och degorgerad 1 december 2015. Dosage på 7 g/l.

Det här känns som en bra, men relativt enkel champagne.

Doft: Något fruktig med inslag av mandlar, citrus och lite äpplen.

Smak: Fruktig, frisk och torr smak av vit frukt och mineral.

Betyg idag: 79

Sannolikt bäst: 2020-2024


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar