Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 31 december 2016

2012 Georges Laval Les Hautes Chêvres

(100 % pinot meunier)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)



Oavsett vad etiketten säger är det årgång 2012 i flaskan!

Les Hautes Chêvres 2012 är gjord på pinot meunier från gamla stockar, planterade 1930 och 1971, i vingården med samma namn. Tidigare, t o m förra årgången (2009), gjordes denna champagne på pinot noir från samma vingård. Jäst och lagrad på fat i tio månader innan buteljering. Därefter fick den ligga i tre år innan degorgering, som skedde den 9 september 2016. Ingen dosage. 1 503 flaskor producerade.

Jag har ganska knapphändiga anteckningar från den här provningen, men jag upplevde den här champagnen som ännu yngre än systervinet Les Chênes, som jag drack precis innan och graderar högre idag. Det är dock inte omöjligt att Les Hautes Chêvres visar sig vara det största vinet i framtiden – om si så där 6-7 år!

Doft: Diskret, fruktig doft.

Smak: Mycket frisk och torr. Mycket ung men redan härligt fruktig!

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2022-2028


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar