Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 13 december 2016

2011 Charles Dufour Le Champ du Clos

(100 % pinot blanc)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)



Gjord på 100 % pinot blanc och helt utan dosage. En mycket ung, men samtidigt härligt fruktig champagne! Helt klart ett bevis på att det inte behövs någon dosage när råvaran är tillräckligt bra! Och definitivt ännu ett tecken på att den allmänt bespottade årgången 2011 trots allt producerat många bra champagner. Jag gillade även 2010:an av denna champagne, men det här är helt klart en bättre årgång! Degorgerad den 18 maj 2016.

Doft: Diskret, fruktig doft med inslag av äpplen, persika och citrus.

Smak: Frisk, fruktig, härligt ren och mycket torr smak av citron och omogen frukt. Lång, toktorr eftersmak.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2021-2025


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar