Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 27 december 2016

2013 Ruppert-Leroy Fosse-Grely

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)



Fosse-Grely är ännu en av Ruppert-Leroys vingårdschampagner. Till skillnad mot de druvrena systervinerna Les Cogneaux och Martin Fontaine är denna en blandning av pinot noir och chardonnay. Fördelningen varierar från år till år, men i den här årgången är det lika delar av de båda druvorna.

En härligt ren champagne, som givetvis är för ung i dagsläget!

Doft: Diskret, något blommig doft med inslag av citrus och persika.

Smak: Frisk och mycket torr. Citrus och stenfrukter.

Betyg idag: 81

Sannolikt bäst: 2022-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar