Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 29 december 2016

2012 Bourgeois-Diaz 3C Collection

(37 % chardonnay, 35 % pinot noir, 28 % pinot meunier)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)



När man ser ordet Collection på en champagneetikett förväntar man sig en långlagrad och sendegorgerad flaska av någon av champagnehusens årgångscuvéer. Därför höjer man lite på ögonbrynen när Jérôme Bourgeois-Diaz förklarar att vinet ifråga kommer från 2012! Utifrån denna odlares kontext är den dock både längre lagrad och senare degorgerad än normalt. Flaskan degorgerad den 1 augusti 2016. Dosagen uppgår till 2 g/l.

Det här är helt klart en nivå upp kvalitetsmässigt jämfört med den ”vanliga” 3C (2013) som jag drack precis innan.

Tittar man noga på baksidesetiketten ser man att det står ”3CCOL13”, vilket enligt mönstret från övriga flaskor borde innebära att det är årgång 2013 i flaskan, men jag tror det är större sannolikhet för att det är ett feltryck än att Jérôme Bourgeois-Diaz inte skulle ha koll på sina viner!

Doft: Ung, något fruktig doft med inslag av gröna äpplen.

Smak: Mycket frisk, torr och elegant smak av mineral och vit frukt.

Betyg idag: 80

Sannolikt bäst: 2022-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar